Oznaczenia ZKL

OZNACZENIA ŁOŻYSK MARKI ZKL

Przedrostki

C – kulki ceramiczne

E – single shaft washer of thrust roller bearing

K – koszyk z elementami tocznymi

L – zdejmowany pierścień łożyska

R –  łożysko bez zdejmowanego pierścienia

X – łożyska nierdzewne

T – wykonanie ze stali hartowanej

W – single housing washer of thrust ball bearing,

 

Przyrostki

Różnice w konstrukcji wewnętrznej

A – Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 25°

Łożysko stożkowe jednorzędowe ze zwiększoną nośnością oraz wyższą prędkością graniczną

Łożysko kulkowe wzdłużne z wyższą prędkością graniczną

AA Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 26°

B – Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40°

Łożysko stożkowe jednorzędowe o kącie działania 17°

BE- Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40°, nowa konstrukcja

C- Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 15°

Łożysko baryłkowe nowej konstrukcji

CA – Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 12°

CB – Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 10°

CC – Łożysko baryłkowe nowej konstrukcji

D – Łożysko kulkowe zwykłe – typ 160 ze zwiększoną nośnością

E – Łożysko walcowe jednorzędowe ze zwiększoną nośnością

Łożysko baryłkowe zwykłe ze zwiększoną nośnością

Łożysko baryłkowe wzdłużne ze zwiększoną nośnością

 

Różnice w konstrukcji zewnętrznej

X – Zmiana wymiarów głównych, wprowadzona przez nowe standardy międzynarodowe

RS – uszczelnienie jednostronne z tworzywa

2RS – uszczelnienie dwustronne z tworzywa

RSN – uszczelnienie jednostronne z tworzywa, rowek na pierścieniu zewnętrznym po przeciwnej stronie co uszczelnienie

RSNB – uszczelnienie jednostronne z tworzywa, rowek na pierścieniu zewnętrznym po tej samej stronie co uszczelnienie

2RSN – uszczelnienie dwustronne, rowek na pierścieniu zewnętrznym

RSR – uszczelnienie jednostronne z tworzywa, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego

2RSR – uszczelnienie dwustronne z tworzywa, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego

Z – uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej

2Z – uszczelnienie dwustronne wykonane z blaszki ochronnej

ZN – uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej, rowek na pierścieniu zewnętrznym po przeciwnej stronie co uszczelnienie

ZNB – uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej, rowek na pierścieniu zewnętrznym po tej samej stronie co uszczelnienie

2ZN – uszczelnienie dwustronne wykonane z blaszki ochronnej, rowek na pierścieniu zewnętrznym

ZR – uszczelnienie jednostronne wykonane z blaszki ochronnej, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego

2ZR – uszczelnienie dwustronne wykonane z blaszki ochronnej, przylegające do płaskiej powierzchni pierścienia wewnętrznego

 

Modyfikacje pierścieni

K – otwór stożkowy o zbieżności 1:12

K30 – otwór stożkowy o zbieżności 1:30

N – rowek na pierścieniu zewnętrznym

NR – rowek na pierścieniu zewnętrznym plus pierścień zabezpieczający w komplecie

NX – rowek na pierścieniu zewnętrznym, którego wymiary nie odpowiadają 02 4605

D – dzielony pierścień wewnętrzny

W33 – rowek na pierścieniu zewnętrznym oraz otwory smarowe

O – otwory smarowe na pierścieniu zewnętrznym

 

Koszyki

J – środkowany na elementach tocznych koszyk stalowy

J2 – środkowany na elementach tocznych koszyk stalowy, stosowany głównie w łożyskach stożkowych

Y – środkowany na elementach tocznych koszyk mosiężny

F –  środkowany na elementach tocznych masywny koszyk stalowy

L – środkowany na elementach tocznych koszyk metalowy typu klatkowego

M – środkowany na elementach tocznych koszyk mosiężny lub z brązu

T – środkowany na elementach tocznych masywny koszyk z tekstolitu

TN – środkowany na elementach tocznych klatkowy koszyk z poliamidu lub podobnego tworzywa sztucznego

TNG – środkowany na elementach tocznych klatkowy koszyk z poliamidu lub podobnego tworzywa sztucznego z dodatkiem włókna szklanego

A – koszyk środkowany na pierścieniu zewnętrznym

B – koszyk środkowany na pierścieniu wewnętrznym

P – koszyk typu klatkowego

H – koszyk jednoczęściowy typu klatkowego

S – koszyk z rowkiem smarowym

V – łożysko bez koszyka, pełna liczba elementów tocznych

 

Klasy dokładności

P0 – standardowa klasa dokładności (nie zaznaczana na łożysku)

P6 – wyższa niż standardowa klasa dokładności

P5 – klasa dokładności wyższa od klasy P6

P5A – w niektórych parametrach klasa dokładności wyższa od klasy P5

P4 – klasa dokładności wyższa od klasy P5

P4A – w niektórych parametrach klasa dokładności wyższa od klasy P4

P2 – klasa dokładności wyższa od klasy P4

P6E – wyższa klasa dokładności dla urządzeń elektrycznych

P6X – wyższa klasa dokładności w łożyskach stożkowych

SP – wyższa klasa dokładności w łożyskach wałeczkowych z otworem stożkowym

UP – klasa dokładności wyższa od klasy SP w łożyskach wałeczkowych z otworem stożkowym

 

Luz łożyska

C2 – luz mniejszy niż standardowy (luz standardowy nie oznaczany na łożysku)

C3 – luz większy niż standardowy

C4 – luz większy niż luz C3

C5 – luz większy niż luz C4

NA – luz promieniowy w łożyskach z wymiennymi pierścieniami

R… luz promieniowy w niestandardowym zakresie np. R10-20

A… luz osiowy w niestandardowym zakresie np. A30-40

 

Poziomy wibracji

C6 – poziom wibracji mniejszy niż normalny (nie zaznaczany).

Łożyska o klasie dokładności P5 i wyższej, produkowane są z tym poziomem wibracji

C06 – poziom wibracji mniejszy niż C6

C66 – poziom wibracji mniejszy niż C66

 

Poziom bezpieczeństwa

C7, C8, C9 Łożyska o zwiększonej klasie bezpieczeństwa, stosowane zwłaszcza w przemyśle lotniczym

 

Luz wewnętrzny albo obciążenia wstępne

A – Łożysko dopasowane z luzem wewnętrznym np. 7305 OA

O – Łożysko niedopasowane luzem np. 7305 P6XO

L – Łożysko z lekkim obciążeniem wstępnym

M – Łożysko z średnim obciążeniem wstępnym

S – Łożysko z wysokim obciążeniem wstępnym

 

Stabilizacja temperaturowa

S0 – Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 150 °C

S1 – Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 200 °C

S2 – Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 250 °C

S3 – Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 300 °C

S4 – Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 350 °C

S5 – Pierścienie łożyska stabilizowane do pracy w temperaturze do 400 °C

 

Moment tarcia

JU – Zmniejszony moment tarcia

JUA – Łożysko z ustalonym momentem tarcia dla rozruchu

JUB – Łożysko z ustalonym momentem tarcia dla końca pracy

 

Smarownie

TL – Smar do niskich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -60 °C do +100 °C

TM – Smar do średnich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -35 °C do +140 °C (nieoznaczany)

TH – Smar do wysokich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -30 °C do +200 °C

TW – Smar do niskich i wysokich temperatur pracy mieszczący się w zakresie temperatur od -40 °C do +150 °C

 

Oznaczenia specjalne

TPF – Łożysko produkowane według specjalnej specyfikacji technicznej ustalonej z odbiorcą

TPF99 – Łożysko baryłkowe dwurzędowe do osi pojazdów kolejowych

TPF204 – Łożyska kulkowe zwykłe przeznaczone do montażu w pojazdach motoryzacyjnych

TPFK – Łożysko produkowane według specjalnej specyfikacji technicznej ustalonej z odbiorcą, z licznymi modyfikacjami

 

Łożyska według specjalnej dokumentacji rysunkowej

PLC – Łożyska toczne w wykonaniu specjalnym

A – Określenie konstrukcji:

0 – łożyska kulkowe zwykłe

1 – łożyska kulkowe zwykłe dwurzędowe

2 – łożyska kulkowe wzdłużne

3 – nieoznaczone

4 – łożyska wałeczkowe, baryłkowe i igiełkowe

5 – łożyska wałeczkowe wielorzędowe, baryłkowe i igiełkowe

6 – jedno, dwu i czterorzędowe łożyska stożkowe

7 – łożyska specjalne dwurzędowe

8 – inne części oraz produkty montażowe

9 – łożyska wałeczkowe wzdłużne, baryłkowe, stożkowe i igiełkowe

BC – grupa wymiarowa – dwa symbole cyfrowe

DE – numer seryjny w grupie wymiarowej – dwa symbole cyfrowe

F – kombinacje projektowe – jeden symbol cyfrowy