OZNACZENIA ŁOŻYSK MARKI NKE
PRZEDROSTKI
SS – Łożysko wykonane ze stali nierdzewnej
PRZYROSTKI
A,B,C,D,E – Zmiany lub modyfikacje konstrukcji wewnętrznej są identyfikowane przez przyrostki takie
jak: A, B,C, D,E A W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych oznacza kąt 30 ° A W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 10 do 15 % wolnej przestrzenie w łożysku, standardowe wypełnienie wynosi między 25 a 50 %
A…. – Specjalny luz osiowy
B – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych oznacza kąt 40 °
B – W łożyskach kulkowych dwurzędowych skośnych: zmiany lub modyfikacje konstrukcji
wewnętrznej bez wypełnienia szczelin
B – W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 15 do 25 % wolnej przestrzenie w łożysku,
standardowe wypełnienie wynosi między 25 a 50 %
B – W łożyskach walcowych : specjalnie wypukłe bieżnie
B – W łożyskach samonastawnych – łożysko z kulistym pierścieniem zewnętrznym
C – W łożyskach kulkowych jednorzędowych – oznacza kąt 15 °
C – W łożyskach baryłkowych – baryłki są symetryczne, umieszczone w sprasowanym stalowym
koszyku
CA – W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych – lekki luz osiowy, w parach ustawione do
siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)
CB – W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych – średni luz osiowy, w parach ustawione do
siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)
CC – W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych – duży luz osiowy, w parach ustawione do
siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)
C1 – Mniejszy luz niż C2
C2 – Mniejszy luz niż CN
CN (C0) – Luz normalny – przyrostek CN nie jest używany w oznaczeniu łożyska
CNL – Luz wewnętrzny osiowy odpowiadający dolnej połowie podstawowego zakresu luzu normalnego CN
CNM – Luz wewnętrzny osiowy odpowiadający środkowej połowie podstawowego zakresu luzu normalnego CN
CNH – Luz wewnętrzny osiowy odpowiadający górnej połowie podstawowego zakresu luzu normalnego CN
C3 – Luz większy niż luz normalny (CN)
C4 – Luz większy niż luz C4
C5 – Luz większy niż luz C5
DB – Dwa łożyska przystosowane do montażu w układzie tył do tyłu (back to back)
DF – Dwa łożyska przystosowane do montażu w układzie przód do przodu (face to face)
DT – Dwa łożyska przystosowane do montażu w układzie tandem.
E – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych – kąt 25 °
E – W łożyskach walcowych : CRB z wzmocnioną konstrukcją wewnętrzną
F – Masywny koszyk ze stali
FP – Masywny koszyk ze stali, typ okienkowy
FX – Koszyk stalowy typu PIN
GA – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych: brak lub lekkie napięcie wstępne, w parach
ustawione do siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)
GB – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych: średnie napięcie wstępne, w parach
ustawione do siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)
GC – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych: wysokie napięcie wstępne, w parach
ustawione do siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)
HT – Smar na wysokie temperatury J nieutwardzony koszyk stalowy tłoczony
K – Otwór stożkowy o zbieżności 1:12
K30 – Otwór stożkowy o zbieżności 1:30
LFS – W łożyskach kulkowych zwykłych: jednostronne uszczelnienie o niskim poziomie tarcia
2LFS – W łożyskach kulkowych zwykłych: dwustronne uszczelnienie o niskim poziomie tarcia
LHT – Smar na wysokie i niskie temperatury
LP – Koszyk ze stopu lekkiego metalu, typ okienkowy
LS – W łożyskach walcowych, uszczelnienie z jednej strony
2LS – W łożyskach walcowych, uszczelnienie z dwóch stron
LT – Smar o niskiej temperaturze
M – Masywny dwuczęściowy koszyk mosiężny, nity ze stali
M – W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 45 do 60 % wolnej przestrzenie w łożysku,
standardowe wypełnienie wynosi między 25 a 50 %
M2 – Masywny koszyk mosiężny, okrągłe nity ze stali
M6 – Masywny koszyk mosiężny, nity trapezowe
MAS – Zewnętrzny pierścień prowadzony na masywnym koszyku mosiężnym, z otworami
smarownymi
MB – Masywny koszyk mosiężny, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym
MP – Masywny koszyk mosiężny, okienkowy, jednoczęściowy
MPA – Masywny koszyk mosiężny, okienkowy, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym
MPB – Masywny koszyk mosiężny, okienkowy, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym
MT – Smar do średniej temperatury
N – Łożysko z rowkiem na pierścień osadczy, na pierścieniu zewnętrznym
N2 – Łożysko z dwoma rowkami ustalającymi po jednej stronie łożyska
NR – Łożysko z rowkiem na pierścień osadczy, na pierścieniu zewnętrznym, wyposażone
w ten pierścień
P2 – Klasa dokładności wyższa od P4
P4 – Klasa dokładności wyższa od P5
P5 – Klasa dokładności wyższa od P6
P6 – Łożysko o mniejszej klasie dokładności niż standardowe łożysko
P63 – Klasa dokładności P6 + luz promieniowy C3
PN (P0) – Standardowa klasa dokładności, nie oznacza się na łożysku
P – W łożyskach samonastawnych uszczelnienie typu P
R – W rolkach tocznych – średnica zewnętrzna
R – W łożyskach samonastawnych uszczelnienie typu R
R.. – Specjalny luz promieniowy
RS – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe jednostronne
2RS – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe dwustronne
RS2 – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe jednostronne, zmiany projektowe
2RS2 – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe dwustronne, zmiany projektowe
RSR – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe jednostronne
2RSR – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe dwustronne
SN – Standardowa obróbka cieplna, stabilizowana do + 120 ° C (248 ° F)
S0 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 150 ° C (302 ° F)
S0A – Pierścień zewnętrzny stabilizowany do + 150 ° C (302 ° F)
S0B – Pierścień wewnętrzny stabilizowany do + 150 ° C (302 ° F)
S1 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 200 ° C (392 ° F)
S2 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 250 ° C (482 ° F)
S3 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 300 ° C (572 ° F)
S4 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 350 ° C (662 ° F)
SQ1 – Łożyska toczne stosowane w silnikach trakcyjnych, kolejowych
SQ2 – Łożyska toczne stosowane w maźnicach kolejowych
SQ34 – Łożyska baryłkowe wibracyjne
SQ77 – Łożyska izolowane elektrycznie
TPA – Koszyk z żywicy fenolowej, typ okienkowy, prowadzony po pierścieniu zewnętrznym
TV – Masywny koszyk poliamidowy, poliamid PA66-GF25
TVH – Masywny koszyk poliamidowy, poliamid PA66-GF25, koszyk zatrzaskowy
TVP3 – Masywny koszyk poliamidowy, poliamid PA66-GF25, koszyk okienkowy
V – Pełna liczba kulek lub wałeczków (bez koszyka)
VH – Łożysko toczne z pełną liczbą wałeczków, zabezpieczone przed wypadaniem
W33 – Rowek smarowy i otwory w pierścieniu zewnętrznym
X – W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 70 do 90 % wolnej przestrzenie w łożysku,
łożysko w pełni wypełnione smarem
X – W łożyskach stożkowych, główne wymiary łożysk dostosowane do międzynarodowych
norm ISO
Y – W łożyskach kulkowych zwykłych, dwuczęściowy koszyk blaszany z blachy mosiężnej
Z – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie blaszane jednostronne
2Z – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie blaszane dwustronne
ZN – Łożysko z blaszką po jednej stronie i rowkiem na pierścień osadczy sprężynujący po drugiej stronie