Oznaczenia NKE

OZNACZENIA ŁOŻYSK MARKI NKE

PRZEDROSTKI

SS – Łożysko wykonane ze stali nierdzewnej

PRZYROSTKI

A,B,C,D,E – Zmiany lub modyfikacje konstrukcji wewnętrznej są identyfikowane przez przyrostki takie
jak: A, B,C, D,E A W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych oznacza kąt 30 ° A W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 10 do 15 % wolnej przestrzenie w łożysku, standardowe wypełnienie wynosi między 25 a 50 %

A…. – Specjalny luz osiowy

B – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych oznacza kąt 40 °

B – W łożyskach kulkowych dwurzędowych skośnych: zmiany lub modyfikacje konstrukcji
wewnętrznej bez wypełnienia szczelin

B – W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 15 do 25 % wolnej przestrzenie w łożysku,
standardowe wypełnienie wynosi między 25 a 50 %

B – W łożyskach walcowych : specjalnie wypukłe bieżnie

B – W łożyskach samonastawnych – łożysko z kulistym pierścieniem zewnętrznym

C – W łożyskach kulkowych jednorzędowych – oznacza kąt 15 °

C – W łożyskach baryłkowych – baryłki są symetryczne, umieszczone w sprasowanym stalowym
koszyku

CA – W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych – lekki luz osiowy, w parach ustawione do
siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)

CB – W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych – średni luz osiowy, w parach ustawione do
siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)

CC – W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych – duży luz osiowy, w parach ustawione do
siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)

C1 – Mniejszy luz niż C2

C2 – Mniejszy luz niż CN

CN (C0) – Luz normalny – przyrostek CN nie jest używany w oznaczeniu łożyska

CNL – Luz wewnętrzny osiowy odpowiadający dolnej połowie podstawowego zakresu luzu normalnego CN

CNM – Luz wewnętrzny osiowy odpowiadający środkowej połowie podstawowego zakresu luzu normalnego CN

CNH –  Luz wewnętrzny osiowy odpowiadający górnej połowie podstawowego zakresu luzu normalnego CN

C3 – Luz większy niż luz normalny (CN)

C4 – Luz większy niż luz C4

C5 – Luz większy niż luz C5

DB – Dwa łożyska przystosowane do montażu w układzie tył do tyłu (back to back)

DF – Dwa łożyska przystosowane do montażu w układzie przód do przodu (face to face)

DT – Dwa łożyska przystosowane do montażu w układzie tandem.

E – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych – kąt 25 °

E – W łożyskach walcowych : CRB z wzmocnioną konstrukcją wewnętrzną

F – Masywny koszyk ze stali

FP – Masywny koszyk ze stali, typ okienkowy

FX – Koszyk stalowy typu PIN

GA – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych: brak lub lekkie napięcie wstępne, w parach
ustawione do siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)

GB – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych: średnie napięcie wstępne, w parach
ustawione do siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)

GC – W łożyskach kulkowych jednorzędowych skośnych: wysokie napięcie wstępne, w parach
ustawione do siebie tył do tyłu (back to back) albo przodem do przodu (face to face)

HT – Smar na wysokie temperatury J nieutwardzony koszyk stalowy tłoczony

K – Otwór stożkowy o zbieżności 1:12

K30 – Otwór stożkowy o zbieżności 1:30

LFS – W łożyskach kulkowych zwykłych: jednostronne uszczelnienie o niskim poziomie tarcia

2LFS – W łożyskach kulkowych zwykłych: dwustronne uszczelnienie o niskim poziomie tarcia

LHT – Smar na wysokie i niskie temperatury

LP – Koszyk ze stopu lekkiego metalu, typ okienkowy

LS – W łożyskach walcowych, uszczelnienie z jednej strony

2LS – W łożyskach walcowych, uszczelnienie z dwóch stron

LT – Smar o niskiej temperaturze

M – Masywny dwuczęściowy koszyk mosiężny, nity ze stali

M – W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 45 do 60 % wolnej przestrzenie w łożysku,
standardowe wypełnienie wynosi między 25 a 50 %

M2 – Masywny koszyk mosiężny, okrągłe nity ze stali

M6 – Masywny koszyk mosiężny, nity trapezowe

MAS – Zewnętrzny pierścień prowadzony na masywnym koszyku mosiężnym, z otworami
smarownymi

MB – Masywny koszyk mosiężny, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym

MP – Masywny koszyk mosiężny, okienkowy, jednoczęściowy

MPA – Masywny koszyk mosiężny, okienkowy, prowadzony na pierścieniu zewnętrznym

MPB – Masywny koszyk mosiężny, okienkowy, prowadzony na pierścieniu wewnętrznym

MT – Smar do średniej temperatury

N – Łożysko z rowkiem na pierścień osadczy, na pierścieniu zewnętrznym

N2 – Łożysko z dwoma rowkami ustalającymi po jednej stronie łożyska

NR – Łożysko z rowkiem na pierścień osadczy, na pierścieniu zewnętrznym, wyposażone
w ten pierścień

P2 – Klasa dokładności wyższa od P4

P4 – Klasa dokładności wyższa od P5

P5 – Klasa dokładności wyższa od P6

P6 – Łożysko o mniejszej klasie dokładności niż standardowe łożysko

P63 – Klasa dokładności P6 + luz promieniowy C3

PN (P0) – Standardowa klasa dokładności, nie oznacza się na łożysku

P – W łożyskach samonastawnych uszczelnienie typu P

R – W rolkach tocznych – średnica zewnętrzna

R – W łożyskach samonastawnych uszczelnienie typu R

R.. – Specjalny luz promieniowy

RS – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe jednostronne

2RS – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe dwustronne

RS2 – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe jednostronne, zmiany projektowe

2RS2 – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe dwustronne, zmiany projektowe

RSR – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe jednostronne

2RSR – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie gumowe dwustronne

SN – Standardowa obróbka cieplna, stabilizowana do + 120 ° C (248 ° F)

S0 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 150 ° C (302 ° F)

S0A – Pierścień zewnętrzny stabilizowany do + 150 ° C (302 ° F)

S0B – Pierścień wewnętrzny stabilizowany do + 150 ° C (302 ° F)

S1 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 200 ° C (392 ° F)

S2 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 250 ° C (482 ° F)

S3 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 300 ° C (572 ° F)

S4 – Pierścienie łożyskowe lub podkładki stabilizowane do + 350 ° C (662 ° F)

SQ1 – Łożyska toczne stosowane w silnikach trakcyjnych, kolejowych

SQ2 – Łożyska toczne stosowane w maźnicach kolejowych

SQ34 – Łożyska baryłkowe wibracyjne

SQ77 – Łożyska izolowane elektrycznie

TPA – Koszyk z żywicy fenolowej, typ okienkowy, prowadzony po pierścieniu zewnętrznym

TV – Masywny koszyk poliamidowy, poliamid PA66-GF25

TVH – Masywny koszyk poliamidowy, poliamid PA66-GF25, koszyk zatrzaskowy

TVP3 – Masywny koszyk poliamidowy, poliamid PA66-GF25, koszyk okienkowy

V – Pełna liczba kulek lub wałeczków (bez koszyka)

VH – Łożysko toczne z pełną liczbą wałeczków, zabezpieczone przed wypadaniem

W33 – Rowek smarowy i otwory w pierścieniu zewnętrznym

X – W łożyskach wypełnionych smarem oznacza 70 do 90 % wolnej przestrzenie w łożysku,
łożysko w pełni wypełnione smarem

X – W łożyskach stożkowych, główne wymiary łożysk dostosowane do międzynarodowych
norm ISO

Y – W łożyskach kulkowych zwykłych, dwuczęściowy koszyk blaszany z blachy mosiężnej

Z – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie blaszane jednostronne

2Z – W łożyskach kulkowych zwykłych, uszczelnienie blaszane dwustronne

ZN – Łożysko z blaszką po jednej stronie i rowkiem na pierścień osadczy sprężynujący po drugiej stronie