OZNACZENIA ŁOŻYSK MARKI SKF
SYMBOLE | ZNACZENIE |
PRZEDROSTKI | |
GS | Łożysko walcowe wzdłużne ze swobodnym pierścieniem zewnętrznym |
K | Złożenie walcowe wzdłużne |
K- | Pierścień zewnętrzny łożyska stożkowego albo podzespół wewnętrzny tj. pierścień wewnętrzny z koszykiem oraz wałeczkami |
L | Łożysko rozłączne ze swobodnym pierścieniem wewnętrznym lub zewnętrznym |
R | Łożysko rozłączne z koszykiem i wałeczkami oraz pierścieniem wewnętrznym lub zewnętrznym |
W | Łożysko kulkowe zwykłe nierdzewne |
WS | Łożysko walcowe wzdłużne ze swobodnym pierścieniem wewnętrznym |
ZE | Łożysko z czujnikiem naprężenia |
PRZYROSTKI | |
A | Zmiany konstrukcji wewnętrznej przy zachowaniu wymiarów głównych. Znaczenie litery zależy od rodzaju/serii łożyska. Dla przykładu: 4208 A – łożysko kulkowe zwykłe dwurzędowe bez kanałka do wkładania kulek, 3218 A – łożysko kulkowe skośne dwurzędowe o kącie działania 30 º |
AC | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 25 º |
ADA | Pierścień zewnętrzny ze zmodyfikowanymi rowkami na pierścienie osadcze; pierścień wewnętrzny złożony z dwóch części utrzymywany przez pierścień ustalający |
B | Zmiany konstrukcji wewnętrznej przy zachowaniu wymiarów głównych. Znaczenie litery zależy od serii/rodzaju łożyska, dla przykładu: 7220 B – łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40 º,32208 B – łożysko stożkowe o zwiększonym kącie działania |
Bxx(x) | Odmiana wykonania standardowego, którego nie da się określić powszechnie stosowanymi przyrostkami np. B20 to jest zawężona tolerancja szerokości, |
B20 | W łożyskach kulkowych skośnych jednorzędowych dwukierunkowych oznacza zawężoną tolerancję wymiarową szerokości łożyska |
C | Zmiany konstrukcji wewnętrznej przy zachowaniu wymiarów głównych. Dokładne znaczenie litery w oznaczeniu zależy od serii łożyska, dla przykładu łożysko 21306 C – łożysko baryłkowe z pierścieniem wewnętrznym bez obrzeży, wałeczkami symetrycznymi, swobodnym pierścieniem prowadzącym i stalowym klatkowym koszykiem, |
CA | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do parowania uniwersalnego. Dwa łożyska w układzie X lub O mają przed zabudową luz osiowy mniejszy niż normalny CB.
Łożysko baryłkowe z koszykiem masywnym i pierścieniem wewnętrznym z obrzeżami. Koszyk jednoczęściowy podwójny grzebieniowy mosiężny. |
CAC | Łożysko baryłkowe z koszykiem masywnym i pierścieniem wewnętrznym z obrzeżami, z ulepszonym prowadzeniem baryłek |
CAF | Łożysko z jednoczęściowym, podwójnym, grzebieniowym koszykiem stalowym. Obrzeża zabezpieczające na pierścieniu wewnętrznym. |
CAFA | W łożyskach baryłkowych, jednoczęściowy, masywny, podwójny, grzebieniowy koszyk stalowy, środkowany na pierścieniu wewnętrznym, z obrzeżami na pierścieniu wewnętrznym |
CAMA | W łożyskach baryłkowych, jednoczęściowy, masywny, podwójny, grzebieniowy koszyk mosiężny, środkowany na pierścieniu wewnętrznym, z obrzeżami na pierścieniu wewnętrznym |
CB | Łożysko kulkowe skośne dwurzędowe z kontrolowanym luzem osiowym.
Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnego parowania. Dwa łożyska w układzie X lub O mają normalny luz osiowy przed zabudową |
CC | Łożysko baryłkowe z koszykiem masywnym i pierścieniem wewnętrznym z obrzeżami, z ulepszonym prowadzeniem baryłek
Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnego parowania. Dwa łożyska w układzie X lub O mają przed zabudową luz osiowy większy niż normalny (CB) |
CLN | Łożysko stożkowe z tolerancjami zgodnymi z klasą dokładności 6X wg ISO |
CL0 | Łożysko stożkowe calowe z tolerancjami zgodnymi z klasą dokładności 0 wg normy ANSI/ABMA 19.2:1994 |
CL00 | Łożysko stożkowe calowe z tolerancjami zgodnymi z klasą dokładności 00 wg normy ANSI/ABMA 19.2:1994 |
CL3 | Łożysko stożkowe calowe z tolerancjami zgodnymi z klasą dokładności 3 wg normy ANSI/ABMA 19.2:1994 |
CL7A | Łożysko stożkowe o podwyższonych parametrach do łożyskowań zębników (obecnie CL7C) |
CL7C | Łożysko stożkowe o specjalnych właściwościach ze względu na podwyższoną dokładność obrotu oraz tarcie |
CN | Luz wewnętrzny normalny. Oznaczenie zwykle stosowane z dodatkowymi literami, np.:
CNH – luz w górnej połowie zakresu luzu normalnego, CNL – luz w dolnej połowie zakresu luzu normalnego, CNM – luz w zakresie dwóch środkowych ćwiartek luzu normalnego CNP – luz w górnej połowie luzu normalnego i dolnej połowie luzu C3 |
CV | Łożysko walcowe ze zmodyfikowaną konstrukcją wewnętrzną i pełną liczbą elementów tocznych |
CS | Jednostronne uszczelnienie z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR), dodatkowo wzmocnione blaszką stalową |
2CS | Dwustronne uszczelnienie z kauczuku NBR, wzmocnione blaszkami stalowymi. W łożyskach baryłkowych ponadto pokrycie polimerową opaską otworów smarowych i rowka smarowego. Łożysko baryłkowe wypełnione smarem odpornym na duże naciski. |
CS2 | Jednostronne uszczelnienie z kauczuku fluorowego, dodatkowo wzmocnione blaszką stalową |
2CS2 | Dwustronne uszczelnienie z kauczuku fluorowego, wzmocnione blaszkami stalowymi. W łożyskach baryłkowych ponadto pokrycie polimerową opaską otworów smarowych i rowka smarowego. Łożysko baryłkowe wypełnione smarem odpornym na wysokie temperatury |
CS5 | Jednostronne uszczelnienie z uwodornionego kauczuku butadienowo akrylonitrylowego, wzmocnione blaszką stalową |
2CS5 | Dwustronne uszczelnienie z uwodornionego kauczuku butadienowo akrylonitrylowego, wzmocnione blaszką stalową. W łożyskach baryłkowych ponadto pokrycie polimerową opaską otworów smarowych i rowka smarowego. Łożysko baryłkowe wypełnione smarem odpornym na wysokie temperatury |
C1 | Luz wewnętrzny łożyska mniejszy niż C2 |
C2 | Luz wewnętrzny łożyska mniejszy niż normalny (CN) |
C2H | Luz wewnętrzny łożyska mieszczący się w górnej połowie zakresu luzu C2 |
C2L | Luz wewnętrzny łożyska mieszczący się w dolnym zakresie luzu C2 |
C3 | Luz wewnętrzny łożyska większy niż normalny (CN) |
C4 | Luz wewnętrzny łożyska większy niż C3 |
C5 | Luz wewnętrzny łożyska większy niż C4 |
C02 | Zawężona tolerancja dokładności obrotu pierścienia wewnętrznego łożyska |
C04 | Zawężona tolerancja dokładności obrotu pierścienia zewnętrznego łożyska |
C08 | Zawężona tolerancja dokładności obrotu pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego łożyska, w łożyskach baryłkowych podwyższona dokładność obrotu |
C083 | Zawężona tolerancja dokładności obrotu pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego łożyska, przy czym luz wewnętrzny łożyska jest większy niż normalny |
C084 | Zawężona tolerancja dokładności obrotu pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego łożyska, przy czym luz wewnętrzny łożyska jest większy niż luz C3 |
C10 | Zawężona tolerancja średnicy otworu i średnicy zewnętrznej łożyska |
D | Zmiany lub odchylenia konstrukcji wewnętrznej łożyska z jednoczesnym zachowaniem wymiarów. Znaczenie litery zależy od serii łożyska, dla przykładu: 3312 D – łożysko kulkowe skośne dwurzędowe z dzielonym pierścieniem wewnętrznym |
DA | Dzielony pierścień wewnętrzny utrzymywany przez pierścień ustalający, zmodyfikowane rowki na pierścienie osadcze w pierścieniu zewnętrznym |
DB | Dwa łożyska kulkowe zwykłe, łożyska kulkowe skośne jednorzędowe lub też łożyska stożkowe jednorzędowe dopasowane do montażu w zespole w układzie O. Litery następujące po DB określają wielkość luzu wewnętrznego lub napięcia wstępnego.
A – lekkie napięcie wstępne B – średnie napięcie wstępne C – duże napięcie wstępne CA – luz osiowy mniejszy niż normalny CB – luz osiowy normalny CC – luz osiowy większy niż normalny C – specjalny luz osiowy GA – lekkie napięcie wstępne GB – średnie napięcie wstępne G – specjalne napięcie wstępne |
DF | Dwa łożyska kulkowe zwykłe, łożyska kulkowe skośne jednorzędowe albo łożyska stożkowe jednorzędowe dobrane do montażu w zespole w układzie X.
Litery następujące po DF określają wielkość luzu wewnętrznego lub napięcia wstępnego. A – lekkie napięcie wstępne B – średnie napięcie wstępne C – duże napięcie wstępne CA – luz osiowy mniejszy niż normalny CB – luz osiowy normalny CC – luz osiowy większy niż normalny C – specjalny luz osiowy GA – lekkie napięcie wstępne GB – średnie napięcie wstępne G – specjalne napięcie wstępne |
DT | Dwa łożyska kulkowe zwykłe, łożyska kulkowe skośne jednorzędowe lub łożyska stożkowe jednorzędowe tak dopasowane aby w montażu pracowały w układzie tandem; w przypadku parowanych łożysk stożkowych, konstrukcja i układ pierścieni pośrednich, wstawianych między pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne łożysk są określane liczbą dwucyfrową umieszczaną po oznaczeniu DT |
E | Zmiany konstrukcji wewnętrznej przy zachowaniu wymiarów podstawowych. Znaczenie litery zależy od serii łożyska. Zwykle oznacza wzmocnione elementy toczne. Np. 7210 BE – jest to łożysko kulkowe skośne jednorzędowe o kącie działania 40 º i zoptymalizowanej konstrukcji wewnętrznej. W łożyskach kulkowych zwykłych jednorzędowych E oznacza, że występuje wzmocniony zespół kulek. W łożyskach baryłkowych do średnicy otworu 65 mm oznacza – klatkowy podwójny koszyk stalowy, pierścień prowadzący środkowany na pierścieniu wewnętrznym, który występuje bez obrzeży, dla średnicy otworu powyżej 65 mm oznacza podwójny koszyk stalowy, środkowany na koszykach, z pierścieniem wewnętrznym bez obrzeży |
EC | Zoptymalizowana konstrukcja wewnętrzna i zmodyfikowany styk końca wałeczka z obrzeżem w łożysku walcowym jednorzędowym |
EC(J), ECC (J) | W łożyskach baryłkowych dwa klatkowe stalowe koszyki z pierścieniem wewnętrznym bez obrzeży, wzmocniony zestaw wałeczków. Pierścień prowadzący środkowany na pierścieniu wewnętrznym |
ECA | Łożysko baryłkowe z koszykiem masywnym mosiężnym i pierścieniem wewnętrznym z obrzeżami, ze wzmocnionym zespołem elementów tocznych |
ECAC | Łożysko baryłkowe z koszykiem masywnym mosiężnym i pierścieniem wewnętrznym z obrzeżami, z ulepszonym prowadzeniem baryłek, ze wzmocnionym zespołem elementów tocznych |
ECAF | łożysko baryłkowe z koszykiem stalowym i pierścieniem wewnętrznym z obrzeżami, ze wzmocnionym zespołem elementów tocznych |
EF | W łożyskach baryłkowych wzdłużnych oznacza masywny koszyk stalowy oraz zoptymalizowaną konstrukcję wewnętrzną |
EM | W łożyskach baryłkowych wzdłużnych oznacza masywny koszyk mosiężny oraz zoptymalizowaną konstrukcję wewnętrzną |
F | Środkowany na elementach tocznych koszyk masywny ze stali lub specjalnego żeliwa |
FA | Środkowany na pierścieniu zewnętrznym koszyk masywny ze stali lub specjalnego żeliwa |
FB | Środkowany na pierścieniu wewnętrznym koszyk masywny ze stali lub specjalnego żeliwa |
G | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. W układzie O lub X, w stanie niezabudowanym mają określony luz osiowy |
G.. | Wypełnienie smarem. Druga litera określa zakres temperatury roboczej smaru, a trzecia oznacza konkretny smar. Drugie litery znaczą następująco:
E – smar typu EP (duże naciski) F – smar dla przemysłu spożywczego H,J – smar do wysokich temperatur pracy L – smar do niskich temperatur pracy M – smar do średnich temperatur pracy W,X – smar do niskich i wysokich temperatur pracy. Cyfry, które występują po trzyliterowym kodzie smaru oznaczają stopień wypełnienia smarem tj. od 1 do 3 – mniejsza niż normalna ilość smaru, 4-9 większa niż normalna ilość smaru. |
GA | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. W stanie nie zabudowanym w układzie X lub O mają lekkie napięcie wstępne |
GB | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. W stanie nie zabudowanym w układzie X lub O mają średnie napięcie wstępne |
GC | Łożysko kulkowe skośne jednorzędowe do uniwersalnej zabudowy. W stanie nie zabudowanym w układzie X lub o mają duże napięcie wstępne |
GJN | Smar z zagęszczeniem polimocznikowym, o konsystencji 2 wg NLGI, do pracy w temperaturze od -30 do +150 ºC (normalny stopień wypełnienia) |
GXN | Smar z zagęszczeniem polimocznikowym o konsystencji 2 wg NLGI, do pracy w temperaturze od -40 do + 150 ºC (normalny stopień wypełnienia) |
H | Koszyk stalowy wytłaczany typu zatrzaskowego, dodatkowo hartowany |
HA | Łożysko lub jego elementy utwardzane powierzchniowo, utwardzenie identyfikuje się cyfrowo (cyfra wyst. po HA):
0 – całe łozysko 1 – pierścień zewnętrzny i wewnętrzny 2 – pierścień zewnętrzny 3 – pierścień wewnętrzny 4 – pierścień zewnętrzny, pierścień wewnętrzny i elementy toczne 5 – elementy toczne 6 – pierścień zewnętrzny i elementy toczne 7 – pierścień wewnętrzny i elementy toczne |
HB | Łożysko lub jego elementy wykonane ze stali utwardzanej bainitycznie. Oznaczenie cyfry występującej po HB analogicznie jak przy HA |
HC | Łożysko lub jego elementy wykonane z materiału ceramicznego. Znaczenie cyfry występującej po HC analogicznie jak przy HA |
HC5 | Elementy toczne łożyska wykonane z azotku krzemu |
HE | Łożysko lub jego elementy wykonane ze stali przetapianej w procesie próżniowym. Znaczenie cyfry występującej po oznaczeniu HE analogicznie jak dla HA |
HM | Łożysko lub jego elementy wykonane ze stali utwardzanej marenzytycznie. Oznaczenie cyfry występującej po HM analogicznie jak przy HA |
HN | Łożysko lub jego elementy poddawane specjalnej powierzchniowej obróbce cieplnej. Oznaczenie cyfry występującej po HN analogicznie jak dla HA |
HT | Wypełnienie smarem do pracy w wysokiej temperaturze (-20 do +130 °C). Stopień wypełnienia inny niż normalny określa się literą lub kombinacją liter występujących po oznaczeniu HT:
A – ilość smaru mniejsza od normalnej B – ilość smaru większa od normalnej C – ilość smaru większa niż 70% F1 – ilość smaru mniejsza od normalnej F7 – ilość smaru większa od normalnej F9 – stopień wypełnienia smarem większy niż 70% Smary różniące się od maru standardowo stosowanego do zakresu temperatur HT określa się dwoma cyframi występującymi po oznaczeniu HT |
HV | Łożysko lub elementy łożyska wykonane są z utwardzonej stali nierdzewnej. |
J | Łożysko z nieutwardzonym tłoczonym koszykiem stalowym, środkowanym na elementach tocznych |
J1 | Prowadzony na kulkach w łożysku kulkowym skośnym dwurzędowym koszyk stalowy, tłoczony, typu zatrzaskowego |
JR | Łożysko z koszykiem złożonym z dwóch płaskich podkładek ze stali nieutwardzonej, połączonej nitami. |
K | Otwór stożkowy, zbieżność 1:12 |
K30 | Otwór stożkowy, zbieżność 1:30 |
K7 | W oprawach – średnica gniazda wykonana w tolerancji K7 |
LHT | Łożysko wypełnione smarem do pracy w niskiej i wysokiej temperaturze. Cyfry występujące po tym oznaczeniu określają jaki smar został zastosowany |
LHT23 | Łożysko wypełnione smarem w normalnym stopniu wypełnienia, smarem z zagęszczaczem litowy, o klasie konsystencji 2 wg NLGI, do zakresu temperatur od -50 do + 140 °C |
LS | Uszczelnienie stykowe z kauczuku butadienowo-akrylonitrylowego (NBR) lub poliuretanu (AU), z jednej strony łożyska, wzmocnione blaszką stalową lub bez wzmocnienia |
2LS | Uszczelnienie stykowe, z obu stron łożyska, ze wzmocnieniem stalowym lub bez tego wzmocnienia |
LT | Wypełnienie smarem do niskich temperatur tj. od – 50 do + 80 °C |
LT10 | Normalny stopień wypełnienia smarem, smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 2 wg NLGI, do zakresu temperatur od -50 do +90 °C |
L4B | Elementy toczne oraz pierścienie łożyska pokryte specjalną powłoką |
L5B | Elementy toczne łożyska pokryte są specjalną powłoką |
L5DA | Łożysko typu NoWear, w którym elementy toczne są powlekane |
L7DA | Łożysko typu NoWear, w którym elementy toczne oraz bieżnie pierścienia wewnętrznego są powlekane |
M | Środkowany na elementach tocznych masywny mosiężny koszyk, cyfry bądź litery występujące po oznaczeniu określają odmianę materiałową lub inne warianty wykonania |
MA | Środkowany na pierścieniu zewnętrznym masywny mosiężny koszyk |
MB | Środkowany na pierścieniu wewnętrznym masywny mosiężny koszyk |
ML | Środkowany na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym jednoczęściowy masywny koszyk mosiężny |
MP | Środkowany na pierścieniu wewnętrznym lub zewnętrznym, jednoczęściowy koszyk typu klatkowego, z dodatkowymi rozwiercanymi bądź tłoczonymi kieszeniami na elementy toczne |
MR | Środkowany na elementach tocznych jednoczęściowy masywny mosiężny koszyk typu klatkowego |
MT | Wypełnienie smarem do średnich temperatur tj. od -30 do +110 °C |
MT33 | Łożysko wypełnione smarem w normalnym stopniu, smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 3 wg NLGI do temperatur od -30 do +120 °C |
MT47 | Łożysko wypełnione smarem w normalnym stopniu, smar z zagęszczaczem litowym o klasie konsystencji 2 wg NLGI do temperatur od -30 do +110 °C |
N | Rowek na pierścień osadczy na pierścieniu zewnętrznym (po jego zewnętrznej stronie) |
NR | Rowek na pierścień osadczy na pierścieniu zewnętrznym ale dodatkowo w komplecie odpowiedni pierścień sprężynujący |
N1 | Rowek ustalający na pierścieniu zewnętrznym na jego powierzchni czołowej |
N2 | Dwa rowki ustalające (co 180 °C) na pierścieniu zewnętrznym na jego powierzchni czołowej |
P | Środkowany na elementach tocznych formowany wtryskowo koszyk z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym |
PH | Środkowany na elementach tocznych formowany wtryskowo koszyk z eteroketonu polieterowego |
PHA | Środkowany na pierścieniu zewnętrznym formowany wtryskowo koszyk z eteroketonu polieterowego |
PHAS | Środkowany na pierścieniu zewnętrznym, z rowkami smarowymi na powierzchniach prowadzących formowany wtryskowo koszyk z eteroketonu polieterowego |
P4 | Dokładność wykonania (obrotu i wymiary) zgodna z klasą tolerancji 4 wg ISO |
P5 | Dokładność wykonania (obrotu i wymiary) zgodna z klasą tolerancji 5 wg ISO |
P6 | Dokładność wykonania (obrotu i wymiary) zgodna z klasą tolerancji 6 wg ISO |
P62 | P6 + C2 |
P63 | P6 + C3 |
Q | W łożyskach stożkowych zoptymalizowane wykończenie powierzchni oraz geometria styku |
R | Kulista powierzchnia w rolkach bieżnych bądź zintegrowany kołnierz na pierścieniu zewnętrznym |
RS | Uszczelnienie z jednej strony łożyska, z kauczuku (NBR) dodatkowo ze wzmocnieniem stalowym lub bez |
2RS | Uszczelnienie z dwóch stron łożyska, z kauczuku (NBR), dodatkowo ze wzmocnieniem stalowym lub bez |
RS1 | Jednostronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku (NBR), dodatkowo wzmocnione blaszką stalową |
2RS1 | Dwustronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku (NBR), dodatkowo wzmocnione blaszką stalową |
RS1Z | Dwustronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku (NBR), dodatkowo z jednej strony wzmocnienie blaszką stalową, a z drugiej blaszka ochronna |
RS2 | Jednostronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku fluorowego, dodatkowo wzmocnione blaszką stalową |
2RS2 | Dwustronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku fluorowego, dodatkowo wzmocnione blaszkami stalowymi |
RSH | Jednostronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku NBR, dodatkowo wzmocnione blaszką stalową |
2RSH | Dwustronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku NBR, dodatkowo wzmocnione blaszkami stalowymi |
RSL | Jednostronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku NBR, dodatkowo wzmocnione blaszką stalową, charakteryzujące się zmniejszonym tarciem |
2RSL | Dwustronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku NBR, dodatkowo wzmocnione blaszkami stalowymi, charakteryzujące się zmniejszonym tarciem |
RZ | Jednostronne uszczelnienie łożyska, z kauczuku NBR, dodatkowo wzmocnione blaszką stalową, charakteryzujące się zmniejszonym tarciem |
2RZ | Dwustronne uszczelnienie łożyska. z kauczuku NBR, dodatkowo wzmocnione blaszkami stalowymi, charakteryzujące się zmniejszonym tarciem |
S0 | Stabilizacja wymiarowa pierścieni lub podkładek łożyska dla temperatury pracy do + 150 °C |
S1 | Stabilizacja wymiarowa pierścieni lub podkładek łożyska dla temperatury pracy do + 200 °C |
S2 | Stabilizacja wymiarowa pierścieni lub podkładek łożyska dla temperatury pracy do + 250 °C |
S3 | Stabilizacja wymiarowa pierścieni lub podkładek łożyska dla temperatury pracy do + 300 °C |
S4 | Stabilizacja wymiarowa pierścieni lub podkładek łożyska dla temperatury pracy do + 350 °C |
SN | Oprawa ze specjalnie wywierconym i nagwintowanym otworem służącym do zamocowania czujnika |
T | Środkowany na elementach tocznych koszyk masywny z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, typu klatkowego
W oprawach oznacza występowanie nagwintowanego otworu 1/4-28 UNF z jednej strony pokrywy oprawy + smarowniczka AH 1/4-28 SAE-LT |
TB | Środkowany na pierścieniu wewnętrznym koszyk z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, typu klatkowego |
TD | W oprawach oznacza występowanie nagwintowanego otworu 1/4-28 UNF z obu strony pokrywy oprawy + smarowniczka AH 1/4-28 SAE-LT |
TH | Środkowany na elementach tocznych koszyk z żywicy fenolowej wzmacnianej tkaniną, typu zatrzaskowego |
TNH | Prowadzony na elementach tocznych koszty formowany wtryskowo, wykonany z eteroketonu polieterowego wzmocnionego włóknem szklanym |
TNHA | Koszyk prowadzony na pierścieniu zewnętrznym, formowany wtryskowo, wykonany z eteroketonu polieterowego wzmocnionego włóknem szklanym |
TN9 | Koszyk środkowany na elementach tocznych, formowany wtryskowo, wykonany z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym |
U | oznacza łożysko stożkowe, lub pierścienie tego łożyska o zawężonej tolerancji szerokości. Występuje w połączeniu z cyfrą np. U2 oznacza tolerancję szerokości +0,05/0 mm natomiast U4 oznacza tolerancję szerokości +0,10/0 mm |
V | Łożysko bez koszyka z pełną liczbą elementów tocznych
W oprawach oznacza występowanie otworu w podstawie, służącego do odprowadzania nadmiaru smaru |
V… | w połączeniu z kolejną literą określa wariant wykonania, następnie występują cyfry, które oznaczają że wykonanie jest inne niż standardowe np. VA (konkretne zastosowania), VB (odchylenia wymiarowe), VE (różnice wewnętrzne albo zewnętrzne), VL (zastosowano specjalne powłoki), VQ (niestandardowe jakości i tolerancje), VS (wstępny luz i napięcie), VT (smarowanie), VU (inne zastosowania) |
VA201 | Łożysko mające zastosowanie przy występowaniu wysokich temperatur |
VA208 | Łożysko mające zastosowanie przy występowaniu wysokich temperatur |
VA228 | Łożysko mające zastosowanie przy występowaniu wysokich temperatur |
VA301 | Łożysko mające zastosowanie w silnikach trakcyjnych |
VA305 | Łożysko mające zastosowanie w silnikach trakcyjnych |
VA3091 | Łożysko mające zastosowanie w silnikach trakcyjnych, dodatkowo powierzchnia zewnętrzna pierścienia zewnętrznego została pokryta tlenkiem glinu o izolacyjności elektryczne do 1000 V DC |
VA321 | Łożysko o zoptymalizowanej konstrukcji wewnętrznej |
VA350 | Łożysko mające zastosowanie w maźnicach kolejowych |
VA380 | Łożysko mające zastosowanie w maźnicach kolejowych |
VA405 | Łożysko mające zastosowanie w maszynach wibracyjnych |
VA406 | Łożysko mające zastosowanie w maszynach wibracyjnych, z otworem pokrytym powłoką teflonową |
VA606 | Łożysko z wypukłymi bieżniami na pierścieniach, poddane specjalnej obróbce cieplnej |
VA607 | Łożysko z wypukłymi bieżniami na pierścieniach, poddane specjalnej obróbce cieplnej |
VB022 | Równy 0,3 mm wymiar ścięcia montażowego pierścienia zewnętrznego od strony większej powierzchni czołowej |
VB026 | Równy 0,3 mm wymiar ścięcia montażowego pierścienia wewnętrznego od strony większej powierzchni czołowej |
VB061 | Równy 8 mm wymiar ścięcia montażowego pierścienia wewnętrznego od strony większej powierzchni czołowej |
VB134 | Równy 1 mm wymiar ścięcia montażowego pierścienia wewnętrznego od strony większej powierzchni czołowej |
VB406 | Równy 3 mm wymiar ścięcia montażowego pierścienia wewnętrznego od strony większej powierzchni czołowej, natomiast dla pierścienia zewnętrznego ścięcie montażowe od jego większej powierzchni czołowej wynosi 2 mm |
VB481 | Równy 8,5 mm wymiar ścięcia montażowego pierścienia wewnętrznego od jego większej powierzchni czołowej |
VC025 | Łożysko przeznaczone do pracy w bardzo zanieczyszczonym środowisku |
VC027 | Odpowiednio zmodyfikowana konstrukcja wewnętrzna celem zwiększenia niewspółosiowości |
VC068 | Łożysko ze specjalną obróbką cieplną a ponadto o zwiększonej dokładności obrotu |
VE174 | Łożysko o zwiększonej dokładności obrotu a ponadto mające wycięcie na pierścieniu zewnętrznym od jego większej powierzchni czołowej |
VE240 | Łożysko z możliwością większego przemieszczenia osiowego, typu CARB |
VE447 | Pierścień wewnętrzny łożyska wzdłużnego z trzema specjalnymi symetrycznie rozmieszczonymi otworami, otwory gwintowane |
VE447E | Pierścień wewnętrzny łożyska wzdłużnego z trzema specjalnymi symetrycznie rozmieszczonymi otworami, otwory gwintowane, w zestawie śruby oczkowe |
VE552 | Pierścień zewnętrzny łożyska z trzema specjalnymi symetrycznie rozmieszczonymi otworami na jednej powierzchni czołowej, otwory gwintowane |
VE553 | Pierścień zewnętrzny łożyska z trzema specjalnymi symetrycznie rozmieszczonymi otworami na obydwu powierzchniach czołowych, otwory gwintowane |
VE632 | Pierścień zewnętrzny łożyska wzdłużnego z trzema specjalnymi symetrycznie rozmieszczonymi otworami, otwory gwintowane |
VG114 | Utwardzany powierzchniowo koszyk stalowy, hartowany |
VH | Łożysko walcowe z pełną liczbą wałeczków, wałeczki zabezpieczone przed wypadaniem |
VL0241 | Powierzchnia zewnętrzna pierścienia zewnętrznego pokryta powłoką z tlenku glinu o izolacyjności elektrycznej 1000 V DC |
VL2071 | Powierzchnia zewnętrzna pierścienia wewnętrznego pokryta powłoką z tlenku glinu o izolacyjności elektrycznej 1000 V DC |
VQ015 | Zaokrąglona bieżnia pierścienia wewnętrznego |
VQ051 | Modyfikacja konstrukcji wewnętrznej łożyska celem zwiększenia jego niewspółosiowości |
VQ267 | Łożysko o zmniejszonej tolerancji szerokości pierścienia wewnętrznego o około 0,025 mm (plus/minus) |
VQ424 | Dokładność obrotu lepsza od C08 czyli zawężonej tolerancji dokładności obrotu pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego kompletnego łożyska |
VQ495 | Łożysko o specjalnych właściwościach ze względu na podwyższoną dokładność obrotu oraz tarcie, a jednocześnie z zawężonym lub przesuniętym polem tolerancji średnicy zewnętrznej |
VQ523 | Łożysko o specjalnych właściwościach ze względu na podwyższoną dokładność obrotu oraz tarcie, a jednocześnie ze zmniejszoną tolerancją pierścienia wewnętrznego a także przesuniętą bądź zawężoną tolerancją średnicy zewnętrznej |
VQ601 | Określenie dokładności wykonania łożysk calowych |
VT143 | Smar do bardzo dużych obciążeń, z zagęszczaczem litowym, o konsystencji 2 wg NLGI, do pracy w temperaturze od -20 do +110 °C |
VT378 | Smar spożywczy z zagęszczaczem aluminiowym, o konsystencji 2 wg NLGI, do pracy w temperaturze od – 25 do + 120 °C |
W | Pierścień zewnętrzyn bez rowka smarowego i otworów smarowych, w łożyskach stożkowych zmodyfikowanie szerokości pierścienia o 0,05 mm |
WT | Wypełnienie smarem o szerokim zakresie temperatur |
W20 | Pierścień zewnętrzny z trzema otworami smarowymi |
W26 | Pierścień wewnętrzny z sześcioma otworami smarowymi |
W33 | Pierścień zewnętrzny z trzema otworami smarowymi i rowkiem smarowym |
W33X | Pierścień zewnętrzny z sześcioma otworami smarowymi i rowkiem smarowym |
W513 | Pierścień wewnętrzny z sześcioma otworami smarowymi oraz pierścień zewnętrzny z trzema otworami smarowymi i rowkiem smarowym |
W64 | Łożysko wypełnione tworzywem Solid Oil (dla trudnych warunków smarowych) |
W77 | Zaślepione trzy otwory smarowe |
X | Łożysko ze zmienionymi wymiarami granicznymi lub walcowa powierzchnia bieżnia w rolkach |
Y | Środkowany na elementach tocznych tłoczony koszyk mosiężny |
Z | Jednostronne uszczelnienie stalową blaszką |
2Z | Dwustronne uszczelnienie łożyska stalową blaszką |
ZNR | W łożysku występuje rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym (pierścień w komplecie) oraz blaszka ochronna po przeciwnej stronie do rowka. |
2ZNR | W łożysku występuje rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym (pierścień w komplecie) oraz blaszki ochronny z obu stron łożyska |
235220 | Rowek śrubowy na powierzchni pierścienia wewnętrznego, pierścień ten wykonany ze stali hartowanej |
344524 | Luz osiowy łożyska mieszczący się w górnej połowie zakresu luzu C2 ale mieszczący się również w dolnej połowie zakresu luzu normalnego |
* więcej informacji można znaleźć na www.skf.com